Bootfeestje organiseren

3 februari 2020 - Hoi An, Vietnam

Ik loop een beetje achter met het schrijven van deze blogs, want het waren drukke dagen. Bereid je voor op een lang verhaal.

Dag 15, 31 januari
Onze eerste dag in Hoi an wilden we eigenlijk door de stad gaan fietsen. Tijdens het ontbijt kwam er iemand langs om te vragen of we mee wilden met de fietstocht. Dit scheelde ons veel uitzoeken dus hebben we dat gedaan.

eerst gingen we langs een paar lokale marktjes. Leuk om te zien. Heel veel groente en fruit en erg kleurrijk.

9F7AF013-5C91-4F17-B8F7-4C9854779AB5

Onze eerste stop was zelf lampionnen maken. Hoi an staat bekend om haar lampionnen, dus dit was erg leuk om te doen. Ze waren zo mooi geworden dat dir van Lisa helaas is gestolen. Maar meenemen in onze backpack is sowieso nog wel een uitdaging.

Daarna fietsten we langs de beroemde japanse brug. Grappig om te zien maar vooral heel toeristisch.

0A18B10C-B3AE-44B9-B420-C2A22930DAEA

We zijn ook nog gestopt bij een museum waar kleding en foto’s van verschillende vietnamese stammen tentoongesteld waren. Erg mooi!

E57B3CB5-7581-42A1-B36C-717819921623
als laatste gingen we bij een 250 jaar oud huis langs. Deze bestond uit meerdere huis delen met openlucht ertussen. Alles was handgemaakt. Leuk om te zien, maar wat vooral onze aandacht trok, was de ontzettend vrolijke en enthousiaste man van wie het huis was. Hij liet alles zien en legde uitbundig uit hoe alles gemaakt was. Aan het einde van de rondleiding liet hij ons allemaal sieraden zien die hij te koop had. Alle sieraden die we om hadden, polijstte hij gratis voor ons. Als je naar een ring keek of wees, zat binnen de kortste tijd de goede maat om je vinger. Dan deden ze hem ook niet meer af en vertelden ze heel enthousiast dat ze maar €16 kostten. Deze verkooptruc werkte kennelijk, want bijna iedereen ging weg met een ring. Ook ik.

84EEA96D-31CC-450D-80F8-ACC11C9D08CE

De fietstocht eindigde in een beachclub aan het strand. Hier ontmoetten we vier jongens die toevallig ook nog terug wilden naar de centrale markt. We zijn dus maar met zn zevenen gegaan.

tijdens deze dag zijn we er wel achter gekomen dat Nederlanders inderdaad betere fietsers zijn. Wat fietsten we langzaam de hele dag! Ik vraag me af of we harder gingen dan zeven kn/u.

we hebben een aantal uur over de markt gelopen en wat dingetjes gekocht. Uiteindelijk kwamen we uit op een terrasje bij de lichtgevende boten wat een echte toeristentrekker is in Hoi an.

245A0410-D810-495F-877B-C20CCA399D65
we twijfelden of we in een bootje over de rivier wilden varen. Eigenlijk was het ook best wel duur, maar een van de jongens had een speciaal talent voor afdingen, dus we zaten al snel op €2 pp. Toch waren we het daar nog niet helemaal mee eens en onder het genot van een paar biertjes, werd er telkens weer over de prijs gesproken. Uiteindelijk waren we aan het onderhandelen over de hele grote boot ernaast en kwamen we tot een deal. Helaas moesten we de fietsen al weer terugbrengen, dus spraken we af de dag daarna terug te komen met 20 mensen.

na het avondeten zijn lisa en ik nog naar beneden gegaan om een drankje te drinken. Hier was het net te gezellig, waardoor we toch ook maar mee uit zijn gegaan. Dit is trouwens heel goed geregeld bij het hostel. Om een uur of 10/11 staan er gratis taxi’s voor de deur die je naar een beachclub brengen waar je verder kan feesten. Zo is er geen overlast in het hostel en is iedereen in een klap weg. Om 1, 2 en 3 uur zijn er dan weer gratis taxi’s om je terug te brengen. Verstandig als ik ben, heb ik de eerste taxi weer mee terug genomen om nog een beetje genoeg slaap te kunnen krijgen. De wekker staat namelijk weer om 9 uur voor het ontbijt.

Dag 16, 1 februari

vandaag hebben we overdag niet zoveel gedaan. Er zou een poolparty zijn, maar het was vooral liggen aan een pool of op het strand. Toch gezellig. We gingen er eigenlijk niet meer vanuit de de (ondertussen zo gedoopte) boatparty door zou gaan, maar eigenlijk had iedereen er nog wel zin en vertrouwen in. Zo gezegd, zo gedaan. De (Portugese en Braziliaanse) jongens zijn nog naar de stad gefietst om de prijs en afspraken duidelijk te krijgen en wij gingen vast wat eten in het hostel.

we wilden proberen of we 20 mensen bij elkaar konden krijgen, maar we hadden er maar een stuk of drie uitgenodigd. Het plan was om voordat we weg gingen nog aan wat mensen te vragen of ze meewilden. Maar toen we eenmaal aan tafel zaten te eten met zn vieren, werden er al gauw tafels en stoelen bijgeschoven. Iedereen nodigde iedereen uit en voordat we het wisten zat er 20 man aan tafel.

ik merkte dat heel veel mensen dachten dat het een georganiseerd feestje was door het hostel, terwijl wij eigenlijk geen idee hadden of het wel echt doorging. We besloten maar gewoon te gaan lopen en te kijken wie ons zouden volgen. Vooral niks zeggen en hopen dat er wat mensen achterbleven. Maar toen we eenmaal gingen lopen, bleek dat er zo een veertig man achter ons aan liep!

eenmaal bij de boot aangekomen was er een probleem. De boot die we gehuurd hadden, hield namelijk maar maximaal 25 mensen. Na veel onderhandelen waren we er over uit. De schipper van de allergrootste boot werd gebeld voor (omgerekend) €10 pp en drie gratis bier pp. Er is nog even onderhandeld of de puppy’s mee op de boot mochten, maar die onderhandeling hebben we helaas verloren.

Bij de laatste onderhandeling was er besloten dat de opzetters (wij dus) niet hoefden te betalen. Helaas had ik dat even gemist, want wij hebben alledrie gewoon €10 betaald. Zonde, maar de bootverhuurder heeft vast haar maandsalaris binnen.

eenmaal op de boot kwam het feest snel op gang. We verbonden onze telefoons met bluetooth met het audiosysteem van de boot en er werden discolichten opgehangen. Ook mochten we op het dak van de boot.

4EF26B74-765A-4E80-91D4-D595EBE146FE
helaas geen foto van het feestje zelf. Alleen toen iedereen net binnen was.

CAC18CCB-3461-4FE3-817C-A360B8E7DF13
anderhalf uur voeren we rond. Nouja, de schipper was zo dom nog niet, want na tien minuten legde hij de boot stil. Hadden we toch niet door dacht hij en scheelt weer benzine. Prima, wij vonden het alleen maar grappig.

FBF15180-0CCD-409A-BDBB-E3EA9496BAF9
hier een selfie van ons zevenen, plus twee random mensen die erbij kwamen staan.

7534D81B-9055-4553-95D3-CA229466D4A3
hier een selfie met de vrouw die het geregeld had. Wat vond ze ons toch vervelend die eerste avond en tijdens de onderhandelingen, maar uiteindelijk heeft ze er een hoop geld op gewonnen. Want terwijl we eerst niet met zn zevenen twee euro per persoon wilden betalen voor een rondvaart op een klein bootje, hebben we er daarna voor gezorgd dat er 39 mensen €10 betaalden.

Na de boatparty wilden we nog even ergens wat gaan drinken. De meesten waren al terug naar het hostel of naar een andere bar, dus we waren nog met zo een tien tot twaalf man. Geen idee hoe we er kwamen, maar opeens stonden we bij vietnamese mensen in huis heel hard karaoke te zingen met allemaal een drankje en een mandarijn in de hand. Vooral onze gastheer vond het helemaal geweldig. Twee van ons waren zelfs aan tafel gaan zitten en mee gaan eten. Dit soort situaties Maak je maar een keer mee en dit vind ik het allerleukste aan het leren kennen van andere culturen.

00121670-C165-4265-AA3A-F2C8746EF937
daarna zijn we nog even uit geweest maar op tijd naar huis gegaan. Wat een ervaring was deze avond. Waar we de dag ervoor voor de grap aan het onderhandelen waren over de boten en niet dachten dat het ook echt ging gebeuren, werd gewoon een groot feest met het halve hostel!

Toen we thuiskwamen vroegen onze nieuwe kamergenoten waar we geweest waren, want kennelijk waren de normale barren die altijd leuk zijn, bijna leeg. Waar was iedereen toch🤷‍♀️
op onze boot natuurlijk! Een erg rare maar erg geslaagde avond dus, die ik nog lang zal herinneren.

1. Marijke:
    3 februari 2020