Eilanden

18 november 2022 - Koh Phangan, Thailand

Dag 7: uit de bus en wachten op de boot. Een uurtje of anderhalf wachten. Een beetje slapen tegen onze backpacks. Op zich best prima. Wel jammer dat het begon te regenen en toen te hozen en het toen niet meer stopte. Vanaf ongeveer 6 uur s ochtends tot 14:00 s middags heeft het geregend. Volgens mij is er wel een meter regen gevallen. Dus was het gedwongen uitrusten. Daar zijn we niet zo goed in, dus was het misschien wel een keertje goed. Heel lang ontbijten in een goed restaurantje, wat opzoeken over de komende dagen en een beetje niks doen.

A0FA700E-1DA0-4F0A-B67E-E86295116D01

Uiteindelijk trokken we het niet meer en zijn we toch nog een stukje gaan lopen in de miezer naar een viewpoint. De hele dag niks doen was toch nog een te grote stap.

42E4CB2D-C4FF-4C5C-8DB7-AEE35B834CBBC526D206-CB5B-4AAE-A7D2-965B33667333

Dag 8: het regenseizoen is af en toe een flinke bui zeiden ze. De rest van de dag is het droog. Bovendien zou het veel minder gaan regenen dan gister. Dus wij met goede moed een snorkeltour geboekt. Goed geregeld, leuke boot en half tien weg. Het regende, maar bij de eerste stop was het al droog. Even leek het alsof zelfs de zon door ging breken, dus snel de zonnebrand uit de tas. Nou dat was niet nodig. Nog voordat we uit het water waren bij de eerste storm regende het keihard en het is niet meer gestopt.

Maar de tour was leuk. Bij de eerste stop was het droog en gingen we een eilandje op. Hier konden we naar een viewpoint lopen. Erg mooi uitzicht!

4FCB0BD6-58BC-4DEB-BE3F-248DA3E030FA731E2E5A-08CD-4111-ABF4-A4818CBD5ACCC024FE6C-ED98-4421-A612-719E37B81976

Ook zagen we daar veel koraal. Na goed zoeken vond ik zelfs twee babyhaaien! Ongeveer een halve meter lang.

B1D38F2F-B861-4435-B0C6-6E5D9D3D165D

Na ongeveer een uur vond ik de koraal soort waar clownsvissen normaal inzitten. Die schenen daar maar weinig te zijn. Maar toen ik klaar was met foto’s maken en de rest wilde roepen, bleek iedereen opeens al weg te zijn en was het ondertussen gaan onweren. Oeps. Gelukkig stond Evelien nog vanaf de kant naar me te roepen.

DC26E6A6-39C7-4660-9087-7043E1679478

Na elke stop was het wel weer koud op de boot. Dus snel regenjas aan over onze bikini en uit de wind. De tweede stop zagen we bijna geen koraal. Door de regen konden we niet ver zien en ook was het diep. Maar we zagen wel een zeeschildpad!

0FEF162D-9686-4A49-AB93-52D4B7D7DAA760761BCB-31C1-4155-A6A3-3F3B4C224307

267F0CD1-FFFD-4A15-B8E7-395F0927AD25

De derde en vierde stop waren op andere plaatsten dan gepland. Door de harde wind konden we niet naar de andere kant van het eiland en door de regen was het zicht nog steeds erg slecht. Toch nog leuk om wat rond te zwemmen en wat te duiken. Mijn poging om de glijbaan achterop het schip te gebruiken verliep wat minder succesvol. Voor beelden hiervan (en van de zeeschildpad), verwijs ik je door naar de filmpjespagina.

809AFC1E-C771-4247-8633-DAA9547D1377

S avonds hebben we afgesloten in het restaurantje waar we elke maaltijd op dit eiland gegeten hebben. Zo lekker en gezellig was het. Het meisje dat serveerde, wist zelfs onze allergieën. Nog eens twee minuten lopen vanaf ons hostel ook.

Dag 9: S ochtends op de boot en naar het volgende eiland: koh Phangan. Iets grote en vooral bekend van de full moon party’s. Wij hadden het plan om naar de half moon party te gaan. Schijnt erg leuk te zijn en midden in de jungle. Alles ging op rolletjes en we kwamen op tijd bij het hostel aan. Het hostel was erg mooi en we konden zelfs vroeg inchecken. Tot zover goed. Toen kwamen we erachter dat de half moon party al om 12 uur s middags begon en maar tot middernacht duurde. Ook was de entree kennelijk bijna €25. We zijn even gaan kijken en er waren zo een twintig mensen. Niet echt leuk voor zo een beroemd feestje. Dus maar weer terug naar het hostel gegaan en het zwembad ingesprongen. Daarna bij een restaurantje gegeten waar ik misschien mijn pittigheidsgrens iets heb overschreden. Daarna een fiets van de hostel eigenaar opgeknapt en weer naar het feestje gefietst. Het leek iets drukker maar nog steeds niks speciaals. Dus op de terugweg langs de winkel gefietst en maar onze eigen snacks en alcohol gekocht. Veel goedkoper en met een box, een zwembad en nog een ander meisje van ons hostel, konden we best ons eigen feestje bouwen! Dat werd toch nog erg leuk en er sloten ook steeds meer mensen aan. Erg gezellig.

DDAD77D5-5477-412E-A77D-104F2B22008D

Dag 10: lekker uitgeslapen en daarna weer wat dagen vooruit geboekt. Helaas bleken we toch niet van Phuket naar Sumatra te kunnen vliegen. Dat was wel het plan en de reden blijft onduidelijk, maar het kan niet. Dus moeten we de plannen maar veranderen. Hopelijk gaat dat lukken.

Daarna zijn we lekker even naar het strand gelopen. Lekker weer en heerlijk water. Helaas aan deze kant van het eiland wat troebel, waardoor je niet kon zien wat er zwom. Op zich niet erg normaal, maar met de hoeveelheid zee-egels en de kwallenstringen die nog steeds op mijn zij staan van het snorkelen, durfden we toch niet zo ver. Na een uurtje ging het weer regenen dus zijn we weer terug gegaan voor lunch.

FCCF533E-F76B-4613-92F7-F75ACFE693A5733AF600-D272-4D82-8797-09E7A1F1E6F3

S middags hebben we nog een massage gedaan. We dachten een zachte en ontspannende, maar daar doen ze hier niet aan. Alles wordt gekraakt en gekneed. Niet heel ontspannend maar wel goed voor de rug. We hebben de dag afgesloten met een drankje, eten en spelletjes bij het hostel. Evelien en ik zijn niet zo goed in rust nemen, dus deze gedwongen rustige dagen op de eilanden waren wel goed voor ons.

43D15B9A-0BFC-4CB6-8D47-DFB855B61DB0

1. Wil:
    18 november 2022
    Toch weer n leuk verhaal Nina