Gili Trawangan

13 december 2022 - Gili Trawangan, Indonesië

Dag 33: op naar Gili. Eerst werden we weer als een soort sardientjes in een blikje in een minibusje geduwd. De deur ging nog net dicht maar echt comfortabel was het niet. Toen we bijna gesmolten waren ruim anderhalf uur later, kwamen we bij de haven aan. Na nog wat verder te smelten mochten we dan eindelijk de boot in. Maar dit was niet veel beter. Toen we de rij zagen zeiden we, ‘dit gaat echt nooit in die boot passen’. Maar het paste toch. Volgens Indonesische standaarden dan. De laatste ongelukkigen moesten op het dak. Dat bleek niet droog. Wij hadden gelukkig wel een stoeltje van zo een 20 centimeter breed. Na weer anderhalf uur mochten we uitstappen. Op dit eiland rijden geen motorvoertuigen. Alleen de benenwagen, fietsen en hele zielige paardenkarretjes. Wij kozen natuurlijk voor de fiets. Even wat eten, wat rond fietsen en wat relaxen en toen waren we klaar voor de nightmarket. Deze viel nogal tegen. De nightmarket hier is kennelijk een vismarkt. Aangezien ik geen vis eet en Evelien geen vis lust, viel dat slecht in de smaak. We waren toch moe, dus snel terug naar het hostel. Op onze roze fietsen. Na een koude douche zijn we snel ons bedje ingegaan. Helaas werd er naast ons nogal keiharde muziek afgespeeld dus liet slapen nog even op zich wachten.

F2EF759C-3ED2-44E0-8C69-FA65B24A43C4CE54E085-AEF8-47B8-B9D3-257A0E66A6D6

Dag 34: het was een onrustig nachtje. Net nadat de muziek gestopt was, kwam onze kamergenoot binnen. Niet al te zacht. Toen ze eindelijk in bed lag begon ze friends te kijken zonder oortjes. Terwijl wij al sliepen. Ik vond het speciaal. Na twee keer vragen deed ze hem eindelijk uit, maar dit gaf wel weer met wat voor types we helaas te maken hebben.

Nou ja, dan maar chagrijnig aan het ontbijt. Pannenkoeken alweer. Daarna zijn we op onze fiets gestapt en zijn we naar turtle beach gefietst. Heerlijk die vrijheid van onze roze fietsen. Turtle beach is een stuk strand waar heel vaak schildpadden zijn omdat er daar veel zeegras groeit. Het is wel super ondiep. Tussen een halve meter en een meter diep en bezaait met stenen en hier en daar koraal. Dat was dus op de buik en heel voorzichtig doen. Maar het was het waard! We zagen een grote zeeschildpad heel dichtbij. Hij vond ons niet zo boeiend dus moest ik mijn best doen om de hele tijd op een meter afstand te blijven. Soms dreef hij heel dicht naar me toe. Ik was wel een sukkel en mijn gopro vergeten. Dus ik sprong op de fiets en racete op Nederlandse snelheden heen en weer naar het hostel. Ik kon mijn schildpad gelukkig nog wel vinden, maar ondertussen was het wel gaan waaien en regenen waardoor het water wat troebeler was. Wel leverde het nog deze foto op.

52D3239B-C195-4989-9098-8AF17078FCB7113649F6-F365-4C91-9B94-F1C603F14645

Toen het echt ging regenen zijn we snel ons vaste restaurantje ingedoken om wat te lunchen. Na de bui zijn we verder gefietst naar de noordkant van het eiland. Het was een leuke fietstocht dwars over het eiland, waardoor we ook wat van het locale dagelijkse leven te zien kregen. De paden werden wel steeds slechter, maar met onze Nederlandse fietsskills was dat natuurlijk geen probleem.

Toen we het fietsen zat waren en genoeg van het eiland hadden gezien, zijn we neergedaald op een strandje met uitzicht op de zonsondergang. Het was idyllisch. Na wat avondeten zijn we nog even bij het strand gaan zitten met live muziek en een cocktail. Al met al een heel prima avondje.

461F3968-717B-458C-8E3D-4AA61F13A67EF275A106-549A-492F-9236-A13A79E7715FB653B6AB-B8A5-48FE-A727-CB8B440F4533272C4864-5E33-4DFA-8796-16AAC7A204CA

Dag 35: vandaag zijn we van hostel gewisseld. We waren onze Brabantse kamergenoten zat en er was nog een plekje vrij bij Mad Monkey. Hèt hostel van het eiland. Dus daar moesten wij ook even een kijkje nemen natuurlijk. Gelukkig hebben we een fiets, want het hostel zit aan de andere kant van het eiland en er rijden hier geen taxi’s. Backpack op de rug en op de fiets dus. We werden wel raar aangekeken onderweg. Ik denk dat de meeste mensen dus toch een zielige ponykar nemen, maar ik zou nog liever gaan lopen. Het was wel flink warm. Zeker over de zanderige paadjes. Maar we haalden het. Daarna wat ontbijten en door naar het strand. Nog een keertje naar Turtle beach om zeeschildpadden te spotten. Dat lukte goed. Ik heb zeker vijf verschillende gezien. Er zwommen er zelfs drie om me heen op een gegeven moment. Later toen we op onze strandstoeltjes zaten op te drogen, kwam er zelfs een afgedwaalde kleine schildpad bijna het strand op.

2C8BF082-D87E-4D37-9FE5-BDFC28F26FA9C3B15D4B-A302-49AE-B649-AD8971F70A65189F6A98-E5D3-4C2A-8D82-6A1364E5833C

Toen we helemaal uitgenikst waren, zijn we naar een restaurantje gefietst voor wat eten. De pasta pesto bleek best duur en er kwam nog een percentage bovenop ook. Nouja het was in ieder geval happyhour, dus konden we goedkoop een cocktail drinken. Helaas sprak de ober geen engels, dus kregen we als happyhour (twee halen, een betalen) allebei twee cocktails. Oké dan. De twee cocktails en mini hapje pasta pesto werkten we weg binnen recordtijd. We hadden immers een duur hostel geboekt dus moesten we daar wel gebruik van maken. Eenmaal bij het hostel aangekomen, bleek de sfeer een beetje tegen te vallen. Iedereen zat in vaste groepjes en de sfeer was saai. Gelukkig kwamen na een uurtje onze Nederlandse vrienden ons vergezellen.

1CBE7D56-8CCD-4831-9F3D-169E5F553A2B84F8A714-0620-4297-90D2-FBC96EFC381B

Dit hostel staat bekend als partyhostel. Hij is aan de andere kant van het eiland dan de strip, dus zouden mensen vaak een feestje houden in het hostel in plaats van uit te gaan. Nou niet dus. Om half elf ging de bar dicht en de muziek uit. Zaten wij dan met onze eerste cocktail. Toen zijn we maar gaan barhoppen. Eerst met een biertje op het strand beland. Later aan een beerpongtafel. Daarna vonden we het wel weer welletjes. Toen de grote menigte doorschoof naar een naastgelegen club, zijn wij lekker naar huis gegaan. We worden oud.

6896BCA3-1F97-40C1-805C-65B761680FDD