Land twee: Cambodja

12 februari 2020 - Phnom Penh, Cambodja

Dag 25, 11 februari

Tijd om naar het volgende land te gaan. Van Vietnam hebben we erg genoten, maar daar kunnen we niet eeuwig blijven. Vanochtend hebben we de bus gepakt naar Phnom Penh. De hoofdstad van Cambodja. Hier kwamen we tegen het eind van de middag aan.

eenmaal aangekomen, hebben we afscheid van Fabio genomen. We wilden uiteindelijk toch te verschillende dingen, waardoor je compromis moet gaan sluiten en niemand de reis heeft zoals hij deze voor ogen had. Dat is zonde, dus hebben we gezamenlijk besloten dat het het beste was om te splitsen, hoewel we dit van te voren natuurlijk niet gepland hadden. Wel zien we elkaar vast nog regelmatig, dus kunnen we toch nog in contact blijven tijdens deze reis.

lisa en ik moesten wel weer even wennen aan een nieuw land en toch weer wat andere cultuur. Waar het in vietnam erg gehaast is, is het hier wat rustiger allemaal. Ook zie je meer auto’s op de weg en vooral heel veel tuktuks! Die hadden we in vietnam helemaal nog niet gezien. Ons nieuwe vervoersmiddel is hier dus de tuktuk, die gelukkig ook prima met onze grab app te boeken valt.

0628688C-1BA4-4CBD-937F-F927B2F1CE31
we zijn de stad nog even in geweest om geld te pinnen; ze betalen hier met us dollars en alles onder de dollar betalen ze met cambodjaans geld. Erg ingewikkeld. Ook hebben we een nieuwe simkaart gekocht, want wat zijn we tegenwoordig nog zonder internet. We konden de winkel niet eens vinden zonder onze maps app🤷‍♀️😂

na wat te eten, een film kijken met het hostel (hierover later meer) en wat kletsen met onze nieuwe Nederlandse kamergenoot zijn we gaan slapen, want we kunnen voor het eerst sinds een week weer een keer uitslapen!

Dag 26, 12 februari

vandaag zijn we met onze nederlandse kamergenoot (liselot) de stad in getrokken. Het was vooral erg heet! Minder vochtig als in HCMC maar veel fellere zon. Vochtig kan ik beter hebben door al mijn jaren in de kassen werken, maar hete zon vind ik niks. Morgen wordt het nog warmer...

eerst zijn we naar wat marktjes geweest. Leuk om te zien dat ze hier weer veel andere dingen hebben dan in Vietnam. Veel mooie dingen van hout of stenen, maar helaas of gelukkig past het niet mee in onze backpack, dus konden we niet zo veel kopen. Wel heb ik een heel mooi handgeschilderd schilderij van een olifant gekocht voor maar 20 dollar. Deze haalde ze zo voor me van het frame en rolden ze op. Ik hoop dat ik deze wel mee in mijn backpack krijg.

2FB2F694-181D-4546-A646-3B5D17B4308D
ook zijn we als echte cultuursnuivers naar het paleis en de pagodes geweest. Hele mooie gebouwen dus leuk om heen geweest te zijn. Wel weer erg heet. De foto’s zijn ook niet geweldig, want ik wilde de schaduw niet uit om de foto te maken. Maar goed, op google staan ook foto’s🤷‍♀️

D4BAD95F-F438-450B-A932-EE21B7C3C082

5C154132-D854-49F4-B2A6-E06D58BE8D5C
na een stop in een shoppingmall (puur voor de airco), zijn we wat gaan eten en drinken bik een rooftopbar. Er was bijna niemand en erg mooi uitzicht!

97DC92A0-ECF5-4D6C-BCAA-CC81839A5F5E
nu snel slapen, want morgen wordt een heftige dag. We gaan naar de killing fields, waar nog maar kort geleden (1975-1979) een paar miljoen mensen vermoord zijn. Daarover over een paar dagen meer.

20E615E8-BE8C-43AF-9AC5-85C7E6C812E3

1. Wil:
    12 februari 2020
    Jammer dat Fabio een andere weg gaat. Maar toch leuk dat jullie een maand hebben opgetrokken. En fijn dat je dan nog wel met Lisa bent. Veel plezier met je verdere reis