Opeens naar huis

19 maart 2020 - Georgetown, Maleisië

Dag 60, 16 maart

Wat een dagen. En niet per se in de positieve zin van het woord.

Vandaag wilden we doorreizen naar georgetown. Een eiland aan de andere kant van maleisie. Helaas ging er een bus om 8 uur s ochtends, terwijl de eerste boot vanaf het eiland om dezelfde tijd ging. De andere bus ging om 9 uur s avonds, wat zou betekenen dat we na 7 uur rijden midden in de nacht zouden aankomen. Op goede hoop zijn we dus maar op de boot van 12 uur gestapt.

Op de boot aan de andere kant van het eiland dan wel. Want aan onze kant waren de golven te hoog. En nee er zijn geen wegen op het eiland, dus dwars door de jungle gingen wij, met backpacks om, naar de andere kant van het eiland. Gelukkig maar ruim een kwartier lopen want het was best warm. De hele pier stond vol want het was het einde van de schoolvakantie en dit was de enige pier die op het eiland gebruikt kon worden ivm de golven. Gelukkig hadden we al een ticket en konden we vrij snel na wat enige verwarring de boot op.

Nou die golven die voelde we wel! Twee keer dacht ik echt dat we omgingen. Het was maar een klein bootje en de golven kwamen af en toe bijna tot het dak. Helemaal doorweekt en een beetje bang kwamen we na een klein uur de boot uit. Opzoek naar een bus, maar we begrepen al gauw dat die echt niet gingen. Na wat irritante taxi-chauffeurs afgeschut te hebben, hebben we een aardige uitgezocht om ons naar georgetown te brengen. Wel raar hoor: een privetaxi van 7 uur voor €50 pp. Maar goed, dat kan hier allemaal gewoon want de benzine is toch maar 50 cent.

Toen we in de taxi stapte, merkten we wel dat we een taxi zonder airco uitgekozen hadden. Dan is 7 uur lang zeg! Maar s avonds kwamen we dan eindelijk in georgetown aan. Heel prima hostel gevonden en gauw naar bed gegaan. Helaas hoorden we al wat geruchten over een persconferentie in maleisie over het coronavirus. Niet geheel op mijn gemak ging ik dus slapen.

185BA017-FFEF-4136-B866-447F12C3F140

Dag 61, 17 maart

Vanochtend stond ik niet op met leuke berichten. Maleisie gaat vanavond in lockdown. Alles gaat dicht: winkels, hostels, hotels, openbaar vervoer, etc. Zelf de kleine vliegvelden gaan dicht. Het was dus zaak om zo snel mogelijk uit georgetown weg te komen. Een paar andere Nederlanders uit ons hostel gingen nog reizen tot september, dus besloten de lockdown (van nu twee weken, maar wordt waarschijnlijk verlengd), in een airbnb uit te zitten. Voor mij zat er niks anders op dan naar huis te gaan. Een week te vroeg, maar alle Aziatische landen gaan volgen, dus naar een ander land was ook geen optie.

Maar een ticket krijgen was zo makkelijk nog niet. Alle vliegtuigen zaten vol of waren gecanceld. Ondertussen moest ik mijn hostel uit omdat ook die dicht ging. Toen heb ik maar de ouders ingeschakeld om mij vanaf Nederland te helpen een vlucht te vinden. Wat een stress. Ondertussen zijn Noel en ik nog twee uurtjes de stad ingegaan om toch nog wat van Georgetown te zien, maar er hing een rare sfeer. De markt werd opgeruimd, er was bijna niemand op straat en de toeristen die we zagen zagen er maar verward uit. Toch hebben we nog wel een beetje van de voor georgetown typische streetart kunnen spotten.

2453E432-290C-4982-B913-9C39DF339DD0D152787A-6868-48DC-9BED-A1802A9B50A3

Om half drie zijn we richting het vliegveld gegaan. Hier is noel of een vlucht naar singapore gestapt. Ik wilde in eerste instantie een vlucht naar Amsterdam boeken, zodat ik vanaf Penang over Kuala lumpur, Singapore, of Bankok kon vliegen. Helaas waren er geen tickets te krijgen. Toen besloot ik om een vlucht naar Singapore te boeken, omdat dat land nog niet in lockdown was. Dat leek me fijner als ik er een paar dagen zou moeten blijven voordat ik een vlucht naar huis had. Maar toen ik dat ticket wilde boeken, werd mij verteld dat bij binnenkomst in Singapore iedereen 14 dagen in quarantaine moet. Dat werd dus niks. Toch maar een vlucht naar Kuala lumpur geboekt. Toen ik hiervoor ingecheckt was, belde mijn vader, die ondertussen maar naar Schiphol was gereden, mij op om te vertellen dat hij een vlucht voor die avond had geregeld. Heel opgelucht ging ik dus naar Kuala lumpur. Daar even een paar uurtjes wachten en om tien voor twaalf snachts kon ik naar Amsterdam.

De vlucht zelf was prima. Ik zat naast twee Nederlandse meisjes met veel beenruimte en er was zelfs kaas! Prima vlucht dus en 13 uur later kwam ik dan eindelijk aan op Schiphol.

Ondertussen ben ik alweer 1,5 dag thuis. Helaas een week te vroeg, maar ik ben blij dat ik thuis ben in deze rare situatie op het moment. En wat was het een mooie ervaring! Dit ga ik zeker nog eens overdoen. Thailand en Indonesië staan nog hoog op mijn lijstje. Voor nu allemaal bedankt voor het lezen van mijn blog en wie weet tot snel!