Uitrusten in de jungle

8 maart 2020 - Sepilok, Maleisië

Dag 49, 5 maart

Weer een reisdagje. Eigenlijk zouden we naar kudat gaan. Sat is de tip of borneo. Maar omdat we net wat leuke mensen in het hostel hadden ontmoet, waaronder de mensen van de berg, hebben we ervoor gekozen om eerst met hun mee te gaan naar Sepilok en eventueel later naar Kudat te gaan.

De busrit was niet erg interessant, behalve dat ik na bijna een uur erachter kwam dat er een wc in de bus was. Helaas kon je die alleen van buiten op slot doen, waardoor we in paren moesten. Altijd rare dingen in Azie. Vooral toen we weer eens aan de kant van de weg, 4 kilometer buiten de stad werden afgezet.

Toen naar het hostel. En wat voor een hostel! Midden in de jungle. Overal geluiden om je heen en alles is gemaakt van hout en andere natuurlijke materialen. Echt een paradijs. Inclusief restaurant en minizwembad. Hier hebben we een paar uurtjes buiten gezeten met wat te eten en een cocktail. Echt weer even genieten.

25B7961D-3FF8-4253-AD66-84CD5B5873D9

Dag 50, 6 maart

Even een uitrustdag. Dus uitslapen en rustig ontbijten. Tijdens het ontbijt hebben we nog even ons eigen mierenonderzoek gedaan, door een stuk wafel op hun pad te leggen wat ze niet op konden tillen. Mieren zijn echt cool.

C051F79C-17BE-43D7-A047-64A1C9222B40

Daarna zijn we naar Sepilok discovery center gegaan. Dit is een jungle waar paden en boordjes zijn aangegeven. Ook was er een canopywalk en een aantal uitkijktorens. Erg leuk om doorheen te lopen. Veel dieren gezien, zoals slangen, vogels, vlinders en apen! Twee keer stond ik tussen een hele grote groep. Mijn spierpijn zorgde er wel voor dat het geen comfortabele wandeling was, maar door de adrenaline van het zien van de apen voelde ik opeens niks meer. Helaas nu weer wel.

673321EA-1C11-4505-85D0-D80805CBF746

De rest van de dag hebben we een beetje bij het prachtige restaurant van het hostel gezeten en wat gegeten.

Dag 51, 7 maart

Vanochtend zijn we naar het Sepilok rehabilitation centre geweest. Hier hebben we een aantal orang-oetans gezien. Ze kunnen dit park uit, maar krijgen elke dag eten. Sommige apen komen elke dag en anderen bijna nooit. Ze krijgen elke dag hetzelfde te eten, zodat ze worden aangemoedigd om zelf eten te zoeken en onafhankelijk te worden.

1164B3DA-574A-4BB1-97E3-3C1C1CF4CC81

Na een rondje door het park en wat apen spotten, zijn we na de lunch doorgegaan naar de sunbears. Deze sliepen vooral omdat het zo warm was, maar toch leuk om te zien. Deze waren gered uit kleine dierentuinen en huizen, waar ze gehouden werden voor hun galblaas. In het park zaten ze in grote verblijven waar ze sociaal gedrag en ander beergedrag leerden vertonen. Sommige beren kunnen misschien weer uitgezet worden in het wild. De oudere beren zullen in het park blijven.

s avonds zijn we nog uit eten geweest bij een lokaal tentje. Erg lekker.

9ADD5974-771A-4D3A-A8A7-76EB0F648ACA
morgen beginnen we aan de boot tour door de jungle op de kinabatanang rivier

1. Marijke:
    8 maart 2020
    Super mierenfoto Nina! Hangen ze nou onder de tafel?
  2. Steven:
    8 maart 2020
    Gaaf weer!! Kom je nog wel terug ;-)👌?